HAVA TAŞITLARI İKAZ SİSTEMİ (UÇAK İKAZ) tipleri nelerdir?
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), ışık yoğunluğu, LED rengi, sinyal modu, çalışma gerilimi, kontrol yöntemi, çalışma modu ve senkron modu olmak üzere farklı özelliklerde tasarlanmaktadır. Projenin gereksinimlerine göre bu özellikler seçilmelidir.
![Urun_02___0000 Urun_02___0000](https://gemtainc.sirv.com/WP_gemta.com.tr/2022/03/Urun_02___0000-1.png?w=200&h=200)
32 cd (Düşük Yoğunluklu) Kırmızı
![Urun_04___0000 Urun_04___0000](https://gemtainc.sirv.com/WP_gemta.com.tr/2022/03/Urun_04___0000-2.png?w=200&h=200)
2000/20.000 cd (Orta Yoğunluklu) Kırmızı/Beyaz
![Urun_03___0000 Urun_03___0000](https://gemtainc.sirv.com/WP_gemta.com.tr/2022/03/Urun_03___0000-3.png?w=200&h=200)
Yedekli
![Urun_03___EK___0017 Urun_03___EK___0017](https://gemtainc.sirv.com/WP_gemta.com.tr/2022/03/Urun_03___EK___0017.png?w=200&h=200)
Solar
![guis03MLa-2 guis03MLa-2](https://gemtainc.sirv.com/WP_gemta.com.tr/2022/03/guis03MLa-2.png?w=200&h=200)
Harici Kontrol
- Işık Yoğunluğuna Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), en çok kullanılan tipleri için ışık yoğunluğuna göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır. Bu sınıflandırmalar aynı zamanda ICAO standardına göre yapılmaktadır. Daha fazla bilgi için Tablo-1’e bakınız.
- Düşük Yoğunluk, 10 cd, ICAO Tip A
- Düşük Yoğunluk, 32 cd, ICAO Tip B
- Orta Yoğunluk, 20.000 cd, ICAO Tip A
- Orta Yoğunluk, 2000 cd, ICAO Tip B, Tip C
- Yüksek Yoğunluk, 200.000 cd, ICAO Tip A
- Yüksek Yoğunluk, 100.000 cd, ICAO Tip B
- LED Rengine Göre Işık Yoğunluğuna Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), en çok kullanılan tipleri için LED rengine göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır. Daha fazla bilgi için Tablo-1’e bakınız.
- Kırmızı LED
- Beyaz LED
- Sinyal Moduna Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), sinyal moduna göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır. Daha fazla bilgi için Tablo-1’e bakınız.
- Sabit
- Flaşlı
Flaşlı çalışmada, dakikadaki flaş sayısına (fpm, Flash Per Minute) göre en çok kullanılan tipler için aşağıdaki gibi sınıflandırılır.
- 20 fpm
- 30 fpm
- 40 fpm
- 60 fpm
- Çalışma Gerilimine Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), çalışma gerilimine göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır.
- AC Gerilim
- DC Gerilim
- Solar Panel
- Kontrol Yöntemine Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), kontrol yöntemine göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır.
- Dâhili Kontrol
- Harici Kontrol
Dâhili Kontrollü sistemlerde tüm kontrol ve besleme ekipmanları LED armatür içerisindedir. Sadece gerekli besleme gerilimi sağlanır ve çalıştırılır.
Harici kontrollü sistemlerde ise bir kontrol kutusu ve genellikle birden çok armatür bulunur. Bu kontrol kutusu üzerinden armatürlere bağlantı kabloları taşınır. Bu kontrol kutusu üzerinden gerekli tüm parametreler ayarlanabilir.
- Çalışma Moduna Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), çalışma moduna göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır.
- Yedeksiz
- Yedekli
Yedekli çalışma modunda ilgili lamba arızalandığında otomatik olarak yedek lamba devreye girerek sistemin sürekliliğini sağlar. Arızalanan lambadan da hata bilgisi kullanıcıya aktarılabilir.
- Senkron Moduna Göre Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz)
Hava Taşıtları İkaz Sistemi (Uçak İkaz), senkron moduna göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır. Uygulamaya göre tercih edilecek senkron modunun dikkatli bir şekilde belirlenmesi gerekir. Senkron çalışmada sisteme ait flaşlı çalışan tüm lambalar aynı anda yanar söner ve bu eş çalışma durumu süresiz olarak korunur.
- Senkronsuz
- Kablolu Senkron
- Kablosuz Senkron (GPS)
TABLO-1: HAVA TAŞITLARI İKAZ LAMBASI KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ | |||||
LAMBA TİPİ | RENK |
SİNYAL TİPİ (FLAŞ SAYISI) |
Maksimum Işık Yoğunluğu (cd) | ||
GÜNDÜZ | ALACAKARANLIK | GECE | |||
Düşük-Yoğunluklu, Tip A (Sabit Engel) |
Kırmızı | Sabit | – | – | 10 |
Düşük-Yoğunluklu, Tip B (Sabit Engel) |
Kırmızı | Sabit | – | – | 32 |
Düşük-Yoğunluklu, Tip C (Mobil Engel) |
Sarı/Mavi |
Flaşlı (60-90 fpm) |
– | 40 | 40 |
Düşük-Yoğunluklu, Tip D (Takip-Et Aracı) |
Sarı |
Flaşlı (60-90 fpm) |
– | 200 | 200 |
Düşük-Yoğunluklu, Tip E | Kırmızı | Flaşlı | – | – | 32 |
Orta-Yoğunluklu, Tip A | Beyaz | Flaşlı (20-60 fpm) |
20 000 | 20 000 | 2 000 |
Orta-Yoğunluklu, Tip B | Kırmızı | Flaşlı (20-60 fpm) |
– | – | 2 000 |
Orta-Yoğunluklu, Tip C | Kırmızı | Sabit | – | – | 2 000 |
Yüksek-Yoğunluklu, Tip A | Beyaz | Flaşlı (40-60 fpm) |
200 000 | 20 000 | 2 000 |
Yüksek-Yoğunluklu, Tip B | Beyaz | Flaşlı (40-60 fpm) |
100 000 | 20 000 | 2 000 |
ICAO ANNEX 14 |